Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hasznos Információk, tanácsok Útrakelőknek!

2010.02.09
Felkészülés az útra
 
Ki indulhat neki a 700-800 km-es gyaloglásnak?

 

Bárki. Akinek ott a helye és érzi a hívást, nekivághat - függetlenül az életkorától, előzetes edzettségi állapotától, testmagasságától, testsúlyától, nemétől, foglalkozásától, vallásától és családtagjai aggodalmától!

Ami viszont nagyon fontos, hogy az út tervezésénél vegyük figyelembe az adottságainkat, az úton pedig tartsuk tiszteletben a korlátainkat.

Aki nem sportol, nem jár túrázni, kevésbé edzett, idősebb vagy az egészségével van problémája, ne tervezzen napi 20 km-nél hosszabb gyaloglást.

Vagy szánjon több napot az útra, vagy válasszon közelebbi kiindulási pontot. Célszerű 2-3 plussz napot is hagyni, ha valami probléma miatt pihenésre lenne szükség az út során.

Az Út minden híreszteléssel ellentétben nem Saint-Jean-Pied-de-Port-ban kezdődik, hanem pontosan ott, ahol járni kezdesz rajta! 2-3 részletben is meg lehet tenni. Nem ettől függ, hogy mit tudsz kapni az úttól, hanem Tőled függ!

Vannak betegségek, amiknél komoly problémák lehetnek: szívbetegségeknél és a nem jól kezelt magas vérnyomásnál a túl nagy meleg és az emelkedőkön való nagyobb terhelés okozhat bajt.

A lábak vizesedése és keringési zavara is korlátja a terhelhetőségnek, valamint fennáll a nem gyógyuló sebek kialakulásának a veszélye, épp úgy, mint a cukorbetegeknél is.

Itt a rendszeres és a terhelésnek megfelelő táplálékbevitel is külön odafigyelést igényel. Ilyen esetekben megfontolandó az elindulás és mindenképpen ajánlott az előzetes orvosi konzultáció.

Edzés az út előtt
 
Ajánlatos nem rögtön az íróasztal mellől felállva indulni. Optimális lenne az út előtti 2 hónapban mindennap gyalogolni 2 órát, ami 8-10 km, de legalább 2-3 x hetente. Mindenképpen ajánlott ezt az útra szánt bakancsban vagy cipőben tenni. Néhányszor hegyvidéki terepen teljes felszereléssel, vagy annak megfelelő súllyal is érdemes edzeni, mert nagy a különbség hátizsákkal vagy anélkül. Aki Saint-Jeanban kezd, annak különösen fontos, hogy jó edzettségi állapotban induljon, hacsak nem az a célja, hogy már az elején kikészüljenek a lábai és az izületei, beavatást nyerve ezáltal az útba. Ott ugyanis nincs lehetőség a fokozatosan növekvő terhelésre.

Mindemellett a legfontosabbnak a lélekben való felkészülést tartom. Jó tudni, hogy mi a célja az útnak, azon túl persze, hogy megérkezni Santiagoba, mert ebből lehet majd erőt meríteni. Önmagában a testi edzettség kevés, lelkierő is kell, sőt, sokszor pótolhatja is a fizikai erő hiányosságait. Ha valaki egy önmagán túlmutató, magasabb cél szem előtt tartásával jár az Úton, ehhez önmagát túlhaladó erőt is kap napról napra.